volgt binnenkort.
Bibliotheek
In de bibliotheek zijn publicaties opgenomen van medewerkers aangesloten bij de Stichting IVMV. Al deze boeken, artikelen en lezingen achten we van belang om de doelstellingen van de Stichting te realiseren. In dit kader is ook een beeldarchief geplaatst met beeldformaties die wij in de eigentijdse beeldcultuur hebben aangetroffen - soms in het kader van een themanummer, soms gewoon omdat ons oog er op viel. Tot slot vindt u hier een wiki waarin medewerkers van de Stichting de woorden die in omloop zijn in kaart gaan brengen. Op deze manier bieden we u een handzaam woordenboekje om bestaande opvattingen over beeld en (maatschappelijke) verbeelding, beeldcultuur en beeldvorming, Kunst, media en esthetica, als publieke factoren tegen het licht te kunnen houden.
-
- sale
-
- 2018
- Geerten Boogaard & Heidi de Mare, „De waarde van DE VAL VAN AANTJES en LAND VAN LUBBERS als fictie?“, in: CDV, Lente — themanummer Nepnieuws: 119-125.
- Gabriël van den Brink & Heidi de Mare, „Blijf feit en fictie onderscheiden“, in: de Volkskrant, 26.01.2018.
- Heidi de Mare, „t Is kunst te leven. Vroegmoderne verbeelding van duurzaam samenleven“, in: Gabriël van den Brink (red.), Waartoe is Nederland op aarde? Nadenken over verleden, heden en toekomst van ons land (2018): 117-142.
- 2017
- Sigrid Burg, Gawie Keyser, Gabriël van den Brink & Heidi de Mare, VERBEELDING als COMMON GROUND en IMAGINATION as COMMON GROUND. Twee films [10 min.] i.o.v. Nicole Bogers, landelijk programmadirecteur CTER van de Nationale Politie, kern van het onderzoek Verbeelding als omweg. Verschillen & overeenkomsten tussen moslimjongeren en politiestudenten in gebruik van de eigentijdse beeldcultuur [2017].
- Heidi de Mare, „Het beeld als bron. Een beschouwing naar aanleiding van recent onderzoek naar Het Straatje van Vermeer“, in: Tijdschrift voor Historische Geografie, Jrg. 2 (2017), no. 4: 248-259.
- Geerten Boogaard & Heidi de Mare, „DE FRACTIE. Verbeelding en rechtsvorming in het politieke staatsrecht“, in: Inge van der Vlies (red.), Beeldvorming voor rechtsvorming. Hoe het recht in beeld wordt gebracht (2017): 97-135.
- Heidi de Mare, „Het hart op de goede plaats. Over Law & Order (SVU) en NCIS als geloofwaardige fictie“, in: Inge van der Vlies (red.), Beeldvorming voor rechtsvorming. Hoe het recht in beeld wordt gebracht (2017): 137-173.
- Heidi de Mare, „Gezelschapsspel of monsterverbond? Herkomst en rol van het romantisch-modern kunstbegrip“. Dubbelbespreking van A. Heumakers, De esthetische revolutie [2015] en P.H. Steenhuis en R. Gude, Door het beeld. Door het woord [2015], in: Tijdschrift voor mediageschiedenis 20 (2017) no. 1: 164-173.
- 2016
- Heidi de Mare, BOOK REVIEW „The Technical Image: A History of Styles in Scientific Imagery“ by Horst Bredekamp et al (eds.) [2015], in: Journal of Design History, vol. 29 (2016) no. 1:93-95.
- Heidi de Mare, „CARNATY of de moeilijkheid van vleeskleur“, IVMV-blog [5.12.2016].
- Heidi de Mare, „Verbeelding en veiligheid. De film PROJECT X en de rellen in haren[2012]“, in: Tijdschrift voor veiligheid, 15 (2016) no. 1: 34-56.
- 2015
- Heidi de Mare, „Mulvey“s One-Dimensional System. A Last Look at «Visual Pleasure»“, in: IVMV on line magazine 2015 no. 3.
- Frans Meijman, Suzanne Nieuwenhuis & Heidi de Mare, „Schrikbeeld: NEE, of toch JA? Orgaantransplantatie in de fictie doorleefd“, in: IVMV on line magazine 2015 no. 3.
- Heidi de Mare, „Waar is de verbeelding gebleven?, in: M. van Hulst en Th. Jansen, Onder de motorkap van de modernisering [2015]: 183-191.
- 2014
- Geerten Boogaard, ‘De macht van de verbeelding. Over staatkunde en staatsrechtelijke televisieseries’, in: Nederlands juristenblad, 14.02.2014, afl. 6: 395-399.
- Heidi de Mare, ‘ACW of de geruisloze uitverkoop van een vakgebied’, in: Ad Verbrugge & Jelle van Baardewijk (red.), Waartoe is de universiteit op aarde? Wat is er mis en wat moet er veranderen? Boom: 187-194, 288, 294.
- 2013
- Heidi de Mare (2013), Lezing, 'Academische plofstudie : accreditatie of anomalie? De wildgroei van culturele & visuele cultuur studies in historisch perspectief', openingslezing faculteit Cultuurwetenschappen Open Universiteit, Utrecht 8 maart 2013.
- Heidi de Mare (2013), 'P R O J E C T X in H A R E N. De komische film als exemplarische kortsluiting tussen adolescente verbeelding & volwassen werkelijkheid', bijlage bij Gabriël van den Brink e.a., Project X in Haren, Amsterdam University Press: 1-41.
- Heidi de Mare (2013), 'Schiphol as a Holland Airport in Dutch Press Photography', in: Marieke Berkers et al. Megastructure Schiphol . Design in Spectacular Simplicity, NAi: 286-297.
- 2012
- Gabriël van den Brink (2012), 'Hoe het gezag uit Nederland verdween en… weer terugkwam' in: T. Jansen, G. van den Brink & R. Kneyber red., Gezagsdragers. De publieke zaak op zoek naar haar verdedigers, Amsterdam Boom: 19-36.
- Heidi de Mare (2012), 'Vindplaats van het huiselijk leven. Het kamergezicht in de Hollandse Gouden Eeuw', in: Historisch Tijdschrift Holland, themanummer 'Huiselijkheid': 110-118.
- Gabriël van den Brink (2012), Om de ziel van Europa, Den Haag ROB (brochure).
- Gabriël van den Brink (2012), Openingsrede Academisch Jaar Vrije Universiteit Amsterdam, 'Verbeelding kent een prijs'
- Heidi de Mare (2012), ' Moments of Transcendence in A.I. (Spielberg 2001). The Moving Image and the Power of the Human Imagination', in: Wessel Stoker & Willie van der Merwe (eds.), Looking Beyond: Shifting Views of Transcendence in Philosophy, Theology, Art, and Politics, Editions Rodopi Amsterdam: 447-470.
- Heidi de Mare (2012), Hoofdstuk 10. 'Waar Nederlanders warm van worden. Professionele personages in Amerikaanse en Nederlandse ziekenhuis- en politieseries', in: Gabriël van den Brink (red.), De Lage Landen en het hogere. De betekenis van geestelijke beginselen in het moderne bestaan, Amsterdam University Press: 307-348.
- 2011
- Heidi de Mare (2011), 'Een verstild moment in Wit (2001). Susan Sontag en de ware overtuigingskracht van beelden', in: Edwin Koster & Henry Jansen (red.), Echter dan werkelijkheid? Filosoferen over verbeelding in kunst en religie, Meinema: 93-119.
- Gabriël van den Brink (2011), 'Levinas in Hollywood. Wat de film bijdroeg aan het idee van één menselijke soort' in: M. Grever, I. de Haan & D. Hondius red. (2011) Grenzeloze gelijkheid. Historische vertogen over cultuurverschil, Amsterdam: Bert Bakker: 219-237.
- Heidi de Mare (2011), 'De Goede Patiënt in ziekenhuisdrama', in: Nieuwsbrief van de Nederlandse Vereniging voor Ethici (NVBe), 18/2 (april): 22-26.
- 2010
- Leo van Bergen, Heidi de Mare & Frans Meijman (2010), 'From Goya to Afghanistan. An essay on the ratio and ethics of medical war pictures', in: Medicine, Conflict & Survival, vol. 26, no. 2: 124-144.
- Gawie Keyser & Heidi de Mare (2010), ' De lakmoesproef van de moderne beschaving. Goed en Kwaad in virusfilms', in Arko Oderwald et al. (red.), Besmet, Utrecht De Tijdstroom: 99-108.
- Heidi de Mare (2010), 'Beeldcultuur, een drieluik, I: Deconstructie van het fenomeen culturele studies', Stichting Design Geschiedenis Nederland: 1-42.
- 2009
- Heidi de Mare (2009), 'Ars sine scientia nihil est. De kunst van interdisciplinair onderzoek', in: Kunstlicht, Jubileumnummer Kunstgeschiedenis & Interdisciplinariteit, vol. 30, no. 3-4: 90-99.
- Schreurs, W. (2009), 'Op zoek naar de "diepere" betekenis van reclame: Pleidooi voor meer kunsthistorische aandacht voor de visuele grammatica van reclame', Kunstlicht, 30 (3/4): 68-77.
- Schreurs, W. (2009, oktober 31), Verre van vanzelfsprekend: De rol van homosexuele mannen en vrouwen in de reclame van 1950 tot nu. Nunspeet, Dies-dag vereniging Genius.
- 2008
- Schreurs, W. (2008). Huisje boompje beestje. Over rolbevestigende reclame. Adformatie, 36 (41), 46-49.
- Schreurs, W. (2008, november 28). De verbeelding van de samenleving in de Nederlandse reclame sinds 1945. IISG Amsterdam, de Visuele Salon, een bijeenkomst georganiseerd door de UVA-werkgroep Visuele Cultuur.
- 2007
- Schreurs, W. (2007), 'Tussen Lamp en Na-aap: Plagiaat in de reclame in historisch perspectief', Kunstlicht, 38-44.
- 2005
- Heidi de Mare, „Welsprekende waarschijnlijkheden. Het misplaatste moralisme in het Nederlandse documentaire-debat naar aanleiding van FORD TRANSIT (2002)“, in E-view: 1-82.
- Heidi de Mare, ‘Documentary in Dispute. A Reconsideration of Premises’, Berlin Conference: Capturing the … Truth?
- Heidi de Mare, ‘Het Passieverhaal. Het religieus gewicht van Woord & Beeld’, Programma Passie onder de loep, georganiseerd i.s.m. het VU-podium Amsterdam.
- 2003
- Heidi de Mare, Het huis en de regels van het denken. Een cultuurhistorisch onderzoek naar het werk van Simon Stevin, Jacob Cats en Pieter de Hooch, cum laude Dissertatie VU Amsterdam. Summary cum laude Dissertation, The House and the Rules of Thought. A cultural-historical investigation into the work of Simon Stevin, Jacob Cats and Pieter de Hooch.
- 2002
- Heidi de Mare, ‘De rampenfilms van Hollywood. 9/11 en de harde werkelijkheid van de fictie’, lezing VUA.
- 2000
- Heidi de Mare, 'Het huis, de Natuur en het vroegmoderne architectonisch kennissysteem van Simon Stevin, in: J. de Jong et al. (red.), Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek Vol. 51, Wooncultuur in Nederland 1500-1800, Zwolle: 35-59.
- 1999
- Heidi de Mare, „Gedisciplineerd kijken. Van kunstgeschiedenis naar historisch formalisme“, in: Jubileumnummer Kunstlicht: De Toekomst van de Kunsthistorische Wetenschap, Jrg. 26 (1999-2000), nr. 3-4: 14-20.
- Heidi de Mare, „Domesticity in Dispute: A Reconsideration of Sources“, in: I. Cieraad (red.), At Home. Anthropology of Domestic Space (2e druk 2006). New York: 13-30; 2017: vertaling in Farsi.
- 1997
- Heidi de Mare, ‘De verbeelding onder vuur. Het realisme-debat der Nederlandse kunsthistorici’, in: Theoretische Geschiedenis, vol. 24, no. 2: 113-137.
- Heidi de Mare, 'Räumliche Markierungen holländischer Identität. Das grenzenlose Interesse von Simon Stevin (1548-1620) und Jacob Cats (1577-1660)’, in: M. Bauer & Th. Rahn (hrsg.), Die Grenze. Begriff und Inszenierung. Berlin: 103-129.
- 1994
- Heidi de Mare, ‘A rule worth following in architecture? The significance of gender in Simon Stevin’s architectural knowledge system (1548-1620)’, in: E. Kloek et al. (red.), Women of the Golden Age. Hilversum: 103-120.
- 1993
- Heidi de Mare & Anna Vos, ‘Urban Rituals in Italy and the Netherlands’, with A. Vos, in: H. de Mare and A. Vos (eds.), Urban Rituals in Italy and the Netherlands, Van Gorcum: 5-25.
- Heidi de Mare, ‘The Domestic Boundary as Ritual Area in Seventeenth-Century Holland’, in: H. de Mare and A. Vos (eds.), Urban Rituals in Italy and the Netherlands. Van Gorcum Assen: 108-131.
- 1991
- Heidi de Mare, ‘Visuele wederkerigheid. De balans van vrouwelijke en mannelijke personages in REBECCA’. Versus, 3: 91-121.
- Heidi de Mare, ‘Ruimtelijke markeringen en rituele overgangen. De narratieve plaats van Vrouw en Man in A STAR IS BORN’, in: Versus, 1: 17-48.
- 1990
- Heidi de Mare, ‘Moverende mythen. De analyse van de film als mythe’, in: Versus 1: 7-25.
- Heidi de Mare, ‘ANNE OF THE INDIES. Een radicale herlezing van de analyse van Claire Johnston van uit de mythologie’, in: Versus 1: 69-94.
- Heidi de Mare, ‘Nawoord. Claire Johnston over mythe en stereotype’, Versus 1: 161-167.
- 1989
- Heidi de Mare, 'Mulvey“s Visual Pleasure: Visuele aspecten van drie filmische vrouwbeelden. Bacall, Monroe en Dietrich’, in: Versus, 3/1989: 54-75.
- 1987
- Heidi de Mare, 'Door het feminisme belaagd? Nawoord bij Patricia Mellencamp, “Situation-comedy, feminisme en Freud”’, in: Versus, 3/1987: 97-103
- 1986
- Heidi de Mare, ‘Mulvey’s eendimensionale systeem. Bij dezen dan voor het laatst “Visual Pleasure”’, in: Versus, no. 2: 35-54. Übersetzung: ‘Mulvey’s eindimensionales System. Hiermit dann zum letzten Mal ‘Visual Pleasure’.
- Heidi de Mare, ‘Claire Johnston: het begin van een feministische filmtheorie?’, in: Versus, 2: 119-123. Übersetzung: ‘Claire Johnston: Der Beginn einer feministischen Filmtheorie?’.
- Heidi de Mare, ‘Van horen zien. “De vrouw” als onmogelijke kategorie in feministies filmtheoretisch onderzoek’, in: Tijdschrift voor vrouwenstudies, 7/ 3: 302-321.
- 1985
- Heidi de Mare, ‘Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet. Aantekeningen over vrouwen en film’, in: Tijdschrift voor vrouwenstudies, 6/ 3: 313-340.
- 1981
- hier item plaatsen
- 1980
- Heidi de Mare, 'Feministiese kunst bestaat niet’, in: Tijdschrift voor vrouwenstudies, vol. 1, no. 3, 293-318. item plaatsen
-
Magazine nr2
-
Beeldformatie 1. Persfoto's - moslims & islam
-
Beeldformatie 2. Persfoto's - traditioneel en/of modern
-
Beeldformatie 3. Andere persbeelden islam
-
Beeldformatie 4. Persbeelden & emoties
-
Beeldformatie 5. Persfoto's - islamitische landen
-
Beeldformatie 6. Persfoto's - Nederlandse moslims
-
Beeldformatie 7. Persfoto's - relativeringen?
-
Beeldverzameling 8. Omslagen NL weekbladen
-
Beeldverzameling 9. Persfoto's - visuele stereotypen?
-
Beeldformatie 10. NL cartoons - het gemak van de boerka
-
Beeldformatie 11. NL cartoons - moslimterrorisme
-
Beeldverzameling Andere persbeelden islam
Magazine nr 1
-
BEELDFORMATIE III – Politieambtenaren Waardengedreven publieke professionals in de fictie
-
BEELDFORMATIE II – IKIRU (1952) Een bureaucraat in de film
-
BEELDFORMATIE I – Beeld & bureaucratie Ambtenaren in strips & zo
Overig
-
-