Maatschappelijke beeldvorming of beeldende maatschappijvorming?

Joost Pollman 27/05/11

‘In Loving Memory of Kais Al-hilali (slain Libyan artist)’. Zo heet een Facebook-pagina die gewijd is aan de dood van een fanatieke Libische muurschilder, cartoonist en politiek graffitist. Eind maart stuitte Al-hilali (1977-2011) met zijn vrienden in Benghazi op een wegversperring van Kadhaffi-aanhangers die de jonge kunstenaar doodschoten. Sindsdien heeft hij een martelaarsstatus. Veel van de pieces op de muren van Benghazi waar de Libische leider belachelijk wordt gemaakt, zijn van de vaardige hand van Al-hilali. Satire is nooit gratuit in samenlevingen waar dictatuur en persoonsverheerlijking hand in hand gaan. Het staatshoofd publiekelijk afbeelden als muis, aap, varken of gebeten hond is daar veel méér dan een kale muur opleuken. Het is bevrijding. Het is politiek. Het is agressie. Het is kunst. En het is een omkeringsritueel: tegenover het galmende commando van de tiran wordt een onuitwisbaar, kleinerend beeld gezet, met inkt uit een goedkope spuitbus. Een hond die pist op de laklaarzen van de macht. Maatschappelijke beeldvorming of beeldende maatschappijvorming?

 

Comments (0)



Allowed tags: <b><i><br>Add a new comment: