KADER C

Wat doet het beeld?

30/04/13

DE (EMOTIONELE) KRACHT VAN HET BEELD

Beelden: spreken letterlijk tot de verbeelding; zijn altijd associatief en indringend; inspireren automatisch; hebben een spiegelend vermogen; doen iets in je hersenen; hebben een grote invloed bij de opslag van gegevens (inprenten) in de hersenen van mensen; stimuleren het brein; maken dat je wordt geraakt; helpen om met empathie naar de samenleving te luisteren; spreken persoonlijk aan en enthousiasmerend; zijn vanuit psychologische en gedragsredenen van groot belang; om video en/of animatie in te zetten; roepen diepe gevoelens van waarheid, schoonheid en liefde op; dagen uit niet alleen feiten uit te wisselen, maar ook gevoel en beleving; spreken niet alleen het intellect aan, maar vooral ook de verbeelding, het gevoel en de wil; zijn veel overtuigender en sprekender; leiden snel tot openhartigheid; maken dat je binnen twee seconden over je eigen angsten praat met vreemden; nodigen uit tot intieme gesprekken over ieders waarden, dilemma’s, problemen en zelfs angsten en onzekerheden; zijn krachtig, weinig mensen lezen nog, beelden maken snel en direct de boodschap duidelijk; roepen emoties op en het is belangrijk die emoties hun werk te laten doen in (gemeentelijke) projecten; komen binnen; maken van alles los en dat moet je eerst zelf ervaren voor je verder kunt; samen emoties ophalen is belangrijk, maakt saamhorig; beelden roepen emoties op en daarom spreken beelden duidelijker; het kiezen van bepaalde beelden kan als belangrijk neveneffect hebben een teveel emotie, dus is het zaak altijd doordacht te kiezen gegeven doelgroep en rekening houdend met de verschillen tussen mensen.

KIJKEN & ZIEN

Onbevangen kijken, waarnemen; open blik; nieuwe inzichten; meervoudig kijken; mensen met giraffenblik gezocht; zien is aangeboren, praten is aangeleerd; breder kijken dan je neus lang is.

BEELD & WOORD

Beeld en taal zijn (niet) fundamenteel verschillend; beeld moeten vertaald worden om te kunnen communiceren; beelden terug interpreteren in veranderingswoorden; beelden vertellen ook een verhaal; beelden verwerken; beelden zeggen meer dan woorden, maar niet alles!; één beeld zegt meer dan 1000 woorden, hopelijk komt het eens zover dat we kunnen zeggen: één beeld kan 1000 woorden aanvullen.

BEELDWOORDEN

Afbeelden; beeldcommunicatie; beelddenken; beelddenker; beelden maken; beelden spreken; beeldend denken; beeldend materiaal; beeldende participatie; beeldende technieken; beeldmateriaal; beeldrealisatie; beeldtaal; beeldvorming; beleving; eindbeeld; inbeelding; mensbeeld; mentaal beeld; spookbeelden; spreekbeelden; uitbeelden; verbeelden; verbeelding; visuele communicatie; voorbeeld; wereldbeeld.

VERANDERINGSWOORDEN

Inspiratie; co-creatie; bezieling; betrokkenheid; bonding [= maatjes, is makkelijk]; bridging [ = overbruggen van verschillen]; kracht; zelfvertrouwen; waardering; liefde; speelsheid; volwassen worden; e-participatie; downloaden, het in elke nieuwe situatie binnenhalen van oude kennis.