Beeldverzameling 9. Persfoto's - visuele stereotypen?
-
1_NRC-2001-9-14-p.4_AP_Terry Barner.jpg
NRC 2001.09.14, p. 4: 9/11 was een belangrijke gebeurtenis in de frequentie en manier waarop moslims afgebeeld werden. Deze foto, van Amerikaanse moslimmeisjes die een herdenkingsdienst voor de slachtoffers van 9/11 in Florida bijwonen, is een uitzondering in de manier waarop moslims verbeeld werden.
-
2_NRC-2001-9-21-p.jpg
NRC 2001.09.21, p. 4: Een Amerikaanse vlag die wordt verbrand door boze demonstranten in de islamitische wereld Deze foto laat een uiting van wij-zij denken zien en versterkt daarmee (reeds bestaande) mentale beelden van wij tegenover zij. Het beeld ligt bovendien in de lijn met hoe de media bericht geven: met name op het negatieve gericht. Wat een contrast: Amerikaanse vlag als vijand (stereotype beeld) en Amerikaanse vlag als onderdeel van de identiteit en identificatie met slachtoffers.
-
3_NRC-2001-10-19-p.4_AP.jpg
NRC 2001.10.19, p. 4: Een groep moslims weergegeven vanaf een anonieme afstand. Er is weinig oog voor verschillen, versterkt door de homogene kleding. Visuele stereotypen zoals de tulband en de baard zijn wel te onderscheiden en versterken mogelijk het proces van stereotypering.
-
5_NRC-2001-12-7-p.5=BF-5a-1.jpg
NRC 2001.12.07, p. 5: Een vrouw gehuld in een zwarte burqa en een aan gort geschoten wijk in Kabul: beide visuele elementen leiden vermoedelijk tot negatieve mentale beeldvorming.
-
4_NRC-2001-11-14-p.4_Reuters.jpg
NRC 2001.11.14, p. 4: Te midden van Afghaanse vrouwen in burqa laat een jonge vrouw haar gezicht zien. Door de Amerikaanse interventie in het land was dit voor het eerst sinds de Taliban aan de macht kwamen weer mogelijk. Anonimiteit en openheid samen in een beeld.
-
6_NRC-2001-12-11-p.5=BF-5c-6.jpg
NRC 2001.12.11, p. 5: moslims als vluchtelingen, een veelvoorkomend beeld dat samenhangt met gebeurtenissen in de islamitische wereld, zoals conflicten, en dat bepaalde mentale beelden kan oproepen of versterken.
-
7_NRC-2002-7-8-p.3=BF-3b-3.jpg
NRC 2002.07.08, p. 3: Niet zomaar een moslima met een sobere hoofddoek en kleding, maar een vrouwelijke imam (imama). Kan dit beeld heersende mentale beelden over moslima's beïnvloeden, en zo ja, hoe gebeurt dit dan?
-
8_NRC-2002-9-25-p.1=BF-6c-1.jpg
NRC 2002.09.25, p. 1: Een groot contrast tussen het volkse, Nederlandse en het on-Nederlandse, islamitische. Vergroot die wij-zij denken, of verkleint het de kloof juist?
-
9_NRC-2004-11-27-p.39=BF-2d-5.jpg
NRC 2004.11.27, p. 39: Moderniteit en het religieuze vastgelegd in een beeld. Wat doet dit met de interpretatie ervan? Worden (mogelijke) mentale beelden dat moderniteit en religie niet samengaan aangepast, of wordt dit beeld genegeerd of geïnterpreteerd zodat het aansluit op de reeds bestaande mentale beelden die iemand heeft?
-
10_NRC-2006-12-18-p.1_AP.jpg
NRC 2006.12.18, p. 1: Gevaarlijk uitziende moslims op de Westelijke Jordaanoever, een broeihaard van conflicten. Wordt het eenzijdige beeld van Hamas hierdoor in stand gehouden?
-
11_NRC-2008-7-4-p.4=BF-5b-15.jpg
NRC 2008.07.04, p. 4: Het beeld kan makkelijk twee negatieve mentale beelden doen ontstaan, gebaseerd op een interpretatie van het pistool en van de burqa. Maar welke rol speelt het onderschrift hierbij, namelijk dat het hier om een politieagente in Kabul gaat?
-
12_NRC-2008-12-18-p.4=BF-5a-16.jpg
NRC 2008.12.18, p. 4: Een vrouw die haar hoofd bedekt en een vrijwel niets verhullende paspop met sexy lingerie: twee visuele elementen die in de interpretatie tegenover elkaar kunnen staan door het idee dat moslimvrouwen kuis zouden zijn en, en public althans, weinig op hebben met sexy lingerie.
-
13_NRC-2010-3-26-p.3=BF-6e-11.jpg
NRC 2010.03.26, p. 3: Een foto uit Nederland waarop duidelijk te zien is dat individuele verschillen middels de close up centraal staan, een ontwikkeling die vooral bij Nederlandse persfoto's te vinden was.
-
14_Trouw-2003-9-6-p.39=BF-5a-2.jpg
Trouw Trouw 2003.09.06, p. 39: Een volledige anonieme vrouw in burqa gehuld die bovendien ook nog eens van de kijker wegloopt. Op welke manier schept dit afstand en beïnvloed het de mentale beeldvorming?
-
15_Trouw-2003-10-11-p.36_EPA.jpg
Trouw 2003.10.11, p. 36: Palestijnse jongeren, een beeld dat mensen wellicht herkennen hier uit Nederland als het gaat om allochtone hangjongeren? Maar wat heeft dat met religie te maken?
-
16_Trouw-2004-11-20-p.37_Werry Crone.jpg
Trouw 2004.11.20, p. 37: Autochtone Nederlanders bij de islamitische slager, een alledaags tafereel dat de afstand tussen wij en zij wellicht kan overbruggen. Of worden deze visuele elementen als conflicterend geïnterpreteerd?
-
17_Trouw-2010-5-29-p.36-37_Reuters.jpg
Trouw 2010.05.29, p. 36/37: Het Asjoera feest zoals de sjiieten dat beleven. Stelt een foto als deze de kijker nog wel in staat om enige mate van identificatie op te brengen met de personen die afgebeeld staan?
-
18_VK-2001-9-15-p.2=BF-2d-2.jpg
VK 2001.09.15, p. 2: Een talibanstrijder, inclusief baard, tulband en geweer, waardoor hij er gevaarlijk uitziet. Maar wat doet de camerahoek met de interpretatie van dit beeld?
-
19_VK-2002-1-25-p.1_Raymond Rutting.jpg
VK 2002.01.25, p. 1: Een non in een moskee tijdens een interreligieuze bijeenkomst. Strookt dit met het idee dat moslims een aparte groep zijn, en wat doet het bijzondere perspectief van deze foto met de interpretatie ervan?
-
20_VK-2003-12-20-p.15_AP.jpg
VK 2003.12.20, p. 15: Een zelfmoordterrorist met zijn kinderen, enkele dagen voordat hij zichzelf opblies. Een meer confronterende vermenselijking van terrorisme bestaat er niet.
-
21_VK-2004-5-28-p.13=BF-2a-2.jpg
VK 2004.05.28, p. 13: Kuis geklede moslims voor een reclameposter, mogelijk roept dit een gevoel van conflict en onbehagen op.
-
22_VK-2005-2-5-p.27=BF-6a-1.jpg
VK 2005.02.05, p. 27: Twee moslima's die strikt in de leer zijn, polygamie goedkeuren en bovendien volledig bedekt zijn. Versterkt een beeld als dit het idee dat islam en vrouwenonderdrukking samen gaan? En welke implicatie heeft de vermenigvuldiging van dit zelfde beeld dat ook geplaatst is in de Volkskrant
-
22A_2005-066_VK_22dec_p.3.jpg
22 december, p.7), en later is gebruikt in een advertentie én op de omslag van het boek van Janny Groen en Annieke Kranenberg, Strijdsters van Allah. Radicale Moslima’s en het Hofstadnetwerk (uitgave de Volkskrant)
-
22B_2006_VK_30november_p.8.jpg
de Volkskrant, 30 november 2006
-
23_VK-2006-2-22-p.5_Reuters.jpg
VK 2006.02.22, p. 5: Slachtoffers van een autobom. Op welke manier beïnvloeden de homogene zwarte kleuren de interpretatie van de sfeer van deze foto?
-
24_VK-2006-3-28-p.15_Guus Dubbelman.jpg
VK 2006.03.28, p. 15: Een foto uit Nederland met een gewoon islamitisch gezin. Duidelijk is het perspectief waarbij er veel ruimte is voor individuele verschillen en gelaatsuitdrukkingen. Deze ontwikkeling deed zich vooral voor in Nederlandse persfoto's.
-
25_VK-2006-6-9-p.13_WFA.jpg
VK 2006.06.09, p. 13: De koningin gaat gewoon op bezoek bij een moskee.
-
26_VK-2006-7-22-p.2=BF-6a-7.jpg
VK 2006.07.22, p. 2: In zwart gehulde vrouwen lopen achter twee in wit gehulde moslimmannen. Wat doet deze compositie van personen en kleuren met de kijker?
-
27_VK-2006-12-20-p.1_Guus Dubbelman.jpg
VK 2006.12.20, p. 1: Een moslimfamilie met op de achtergrond ingelijste afbeeldingen van de koran en een kerstboom. Is dat wel verenigbaar met elkaar?
-
28_VK-2007-8-20-p.7=BF-2d-4.jpg
VK 2007.08.20, p. 7: Een stereotypisch beeld: een moslimman met een wapen en een koran in zijn hand. Of weet de kijker dat dit juist de uitzondering is op de regel?
-
29_VK-2008-10-4-p.9=BF-6a-12.jpg
VK 2008.10.04, p. 9: Moslima's en profil afgebeeld, maakt dit de interpretatie van het beeld onpersoonlijker omdat het gelaat minder goed zichtbaar is en de vrouwen allemaal dezelfde kleding aanhebben? En hoe verhouden zich dit soort beelden zich tot de ook waarneembare tendens in Nederland, om moslima’s juist meer van dichtbij te laten zien?
-
30_VK-2008-11-28-p.11=BF-6b-9.jpg
VK 2008.11.28, p. 11: Moslim en niet-moslim met elkaar in gesprek, zien kijkers dit als het goede voorbeeld of als iets raars? + 30a: nogmaals gebruikt
-
32_VK-2010-4-13-p.17=BF-5a-19.jpg
VK 2010.04.13, p. 17: Vrouwen die een burqa dragen, stemmen dus wel degelijk. Betekent de burqa daarom wel automatisch vrouwonvriendelijkheid [vrouwenonderdrukking]?
-
31_VK-2009-12-31-p.5_AFP.jpg
VK 2009.12.31, p. 5: Een massa vrouwen in zwarte kleding en van een afstand geschoten. Stimuleert dit negatieve stereotypering en hoe 'kleuren' de dominante zwarte kleur op deze foto en de camerahoek de interpretatie ervan?