Schaamrood?!

Gefascineerd door de zelfspot van Volkswagen, heb ik zitten lachen om hun ludieke marketing stunt, een pagina grote advertentie in verschillende Nederlandse kranten. ‘Schaamrood’, de nieuwe kleur in de collectie kleuren van Volkswagen. De advertentie haalt zelfs het 20.00 uur journaal op televisie. Betere reclame voor je bedrijf kun je bijna niet krijgen, helemaal omdat deze nog gratis is ook! Een zeer slimme marketing actie, met een perfecte timing.

VW – slimme marketing of publiek weten?

Mijke Bleecke

Echt nagenieten van het feit dat Volkswagen in de eerste helft van 2015 wereldwijd de grootste autoverkoper was, kunnen ze toch niet. Hun feestje werd ruw verstoord door de Amerikaanse milieudienst Environmental Protection Agency (EPA), Ze vonden frauduleuze 'sjoemelsoftware' in de dieselauto's van Volkswagen en maakten dat wereldkundig. Daar gaat de overwinning. Een grote bak ellende ontstaan door een 'beetje' gesjoemel met de software. En waarom eigenlijk? Om zo de Amerikanen te verleiden tot het kopen van zogenaamde 'zuinige' en 'schone' dieselauto's en daarmee marktaandeel te winnen en de concurrenten voor te blijven? Was dat het hoofddoel?

De beerput gaat na de bekendmaking volledig open en het 'zwarte pieten' begint. Na wat getwijfel stapt topman Winterkorn maar op want de gevolgen van het gesjoemel zijn groot, erg groot. De beurswaarde van het bedrijf daalt bijna met een kwart, de boete die het bedrijf boven het hoofd hangt loopt in de miljarden. En alle auto's, zo'n 11 miljoen die met name in de VS met deze software, rondrijden, moeten terug gehaald worden. En dan hebben we het nog niet eens over de schadeclaims die zowel in Amerika als in Europa in de maak zijn.

Weg goed opgebouwde reputatie van het bedrijf. Of toch niet? Immers, het aantal verkochte Volkswagen auto's is niet gedaald, sterker nog, de verkoop is stabiel gebleven. En hierin zit de interessante wending in het verhaal.