Dossier
Een greep uit onze publicaties
- Gabriël van den Brink (1990), ‘Een andere pijp. Inleiding’, bij G.J.M. van den Brink en W.Th.M. Frijhoff (red.), De wevers en Vincent van Gogh, Waanders uitgevers: 7-21.
- Gabriël van de Brink (1994), ‘Geschiedschrijving als geestelijke oefening. De Certeau en mijn ervaringen met historisch onderzoek’.
- Heidi de Mare (1997), ‘De verbeelding onder vuur. Het realisme-debat der Nederlandse kunsthistorici’, in: Theoretische Geschiedenis, vol. 24, no. 2: 113-137.
- Heidi de Mare (1999), ‘Gedisciplineerd kijken. Van kunstgeschiedenis naar historisch formalisme’, in: Kunstlicht, Jubileumnummer, De toekomst van kunstgeschiedenis, vol. 20, no. 3-4: 14-20.
- Heidi de Mare (2000), ‘Het huis, de Natuur en het vroegmoderne architectonisch kennissysteem van Simon Stevin’, in: J. De Jong et al. (eds.), Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek, deel 51: 34-59.
- Heidi de Mare (2003a), ‘Hoofdstuk 1: Bronnen en methodologie’, in: idem, Het huis en de regels van het denken. Een cultuurhistorisch onderzoek naar het werk van Simon Stevin, Jacob Cats en Pieter de Hooch (cum laude dissertatie): 21-116.
- Heidi de Mare (2003b), ‘Hoofdstuk 5. Samenschikking, reflectie en speculatie’, in: idem, Het huis en de regels van het denken (cum laude dissertatie): 591-706.
- Connie Veugen (2004), ‘Here be the dragons. Voorgeschiedenis en ontstaan van adventure games’, in: Tijdschrift voor Mediageschiedenis, themanummer Games & Geschiedenis, vol. 7, no. 2: 77-99.
- Heidi de Mare (2005), ‘Welsprekende waarschijnlijkheden. Het misplaatste moralisme in het Nederlandse documentairedebat naar aanleiding van FORD TRANSIT (2002)', in E-view: 1-82.
- Leo van Bergen (2006), ‘Holocaust is geen mening’, de Volkskrant, 4 oktober.
- Heidi de Mare (2007a), ‘Vroegmoderne verwantschap in woord en beeld. Het gebruik van Cats, De Hooch en Van Hoogstraten als historisch bronmateriaal’, in: P. Stokvis (red.), Geschiedenis van het persoonlijk leven. Bronnen en benaderingen. Amsterdam SUN/ Boom/OU: 299-345.
- Heidi de Mare (2007b), ‘Johannes Vermeer: migratie van een icoon’, in: J. Van Eijnatten et al. (red.), Heiligen of helden. Opstellen voor Willem Frijhoff, Amsterdam Bert Bakker: 198-214. Translation: ‘Johannes Vermeer: migration of an icon’.
- Wilbert Schreurs (2008), ‘Huisje, boompje, beestje. Hoe denken reclamemakers zelf over hun “genderstereotiepe” reclame? Zouden ze het een volgende keer anders doen?’, in: Adformatie 41, 9 oktober: 46-49.
- Olaf Tans (2009), ‘De fictie van de constitutie. Over de maatschappelijke functie van ontwerp-denken’, in: Recht der Werkelijkheid, vol. 30, no. 1: 12-26.
- Heidi de Mare (2009), ‘Ars sine scientia nihil est. De kunst van interdisciplinair onderzoek’, in: Kunstlicht, Jubileumnummer Kunstgeschiedenis & Interdisciplinariteit, vol. 30, no. 3-4: 90-99. Translation: Ars Sine Scientia Nihil Est. The Art of Interdisciplinary Research’.
- Leo van Bergen (2009), ‘Medische Polemologie en Ideologie: drijfveren en oogkleppen’, Nederlands Militair Geneeskundig Tijdschrift, September: 173-179.
- Leo van Bergen (2010a), ‘De geschiedenis herhaalt zich (niet). Een gedachtegang over pandemiebestrijding, wetenschappelijke waarheid en maatschappelijke beeldvorming’, Nederlands Militair Geneeskundig Tijdschrift, no. 63 (september): 145-148.
- Leo van Bergen (2010b), ‘Vrije mening is schot uit de heup’, de Volkskrant, 26 oktober.
- Leo van Bergen, Heidi de Mare and Frans J. Meijman (2010), ‘From Goya to Afghanistan. An essay on the ratio and ethics of medical war pictures’, in: Medicine, Conflict & Survival, vol. 26, no. 2: 124-144.
- Gawie Keyser en Heidi de Mare (2010), ‘De lakmoesproef van de moderne beschaving. Goed en Kwaad in virusfilms’, in: A. Oderwald et al. (red.), Besmet (Literatuur & geneeskunde, De Tijdstroom Utrecht): 99-108.
- Leo van Bergen (2011), ‘De snelle opkomst en gestage ondergang van het vak medische geschiedenis aan de Vrije Universiteit’.
- Heidi de Mare (2012), ‘Vindplaats van het huiselijk leven. Het kamergezicht in de Hollandse Gouden eeuw’, in: Historisch Tijdschrift Holland, no. 3: 110-118.
- Heidi de Mare (2013), ‘Hoe de historische verbeelding maatschappelijk vorm krijgt’. Bespreking M. Kleppe (2013), Canonieke icoonfoto’s. De rol van (pers)foto’s in de Nederlandse geschiedschrijving, in: Tijdschrift voor Mediageschiedenis, Jrg. 16, no. 2: 77-80.
- Connie Veugen (2014), ‘Using Games to Mediate History’, in: L. Egberts and K. Bosma (eds.), Companion to European Heritage Revivals: 97-111.
- Heidi de Mare (2014), ‘Beeldopvattingen in Nederland. Een kleine genealogie van het Europese beeldbegrip’ [kader 1], in: IVMV online magazine 2014|2 HET BEELD VAN MOSLIMS IN NL.
- Heidi de Mare (2015a), ‘Waar is de verbeelding gebleven?’, in: M. van Hulst & Th. Jansen (red.) (2015), Onder de motorkap van de modernisering. Essays voor Gabriël van den Brink: 183-191.CHECK
- Heidi de Mare (2015b), ‘Nadenken over het beeld. Bespreking Joan B. Vert (2014), De kunst van het afbeelden. Een overzicht van de visuele taal, in: Tijdschrift voor Mediageschiedenis.
- Heidi de Mare (2016), Book review H. Bredekamp et al. (eds.) (2015), The Technical Image. A History of Styles in Scientific Imagery, in: Journal of Design History, vol. 29, no. 1: 93-95.
- Heidi de Mare en Sterre Sprenger van De Correspondent (2016), Een gedachtewisseling .
- Heidi de Mare (2017), ‘Gezelschapsspel of monsterverbond? Herkomst en rol van het romantisch-moderne kunstbegrip’, dubbelbespreking A. Heumakers (2015), De esthetische revolutie. Hoe Verlichting en Romantiek de Kunst uitvonden en P.J. Steenhuis en R. Gude (2015), Door het beeld, door het woord (2015) in: Tijdschrift voor Mediageschiedenis, no. 1.